آیا سهام شرکت ها را قبل از مجامع خریداری کنیم

تحلیل بنیادی

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

آیا سهام شرکت ها را قبل از مجامع خریداری کنیم

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع همواره به عنوان یکی از سوالات سرمایه گذاران می باشد که آیا باید سهام شرکت ها را قبل از مجامع خرید و در مجامع شرکت کرد یا خیر. در این مقاله قصد داریم این نکته را توضیح دهیم که سهام چه شرکت هایی را قبل از مجمع خریداری کنیم و در چه مجامعی هم شرکت نکنیم و  در هنگام شرکت در مجامع ، چه نکاتی را حتما باید مد نظر قرار دهیم و آیا شرایط بازار سرمایه در هنگام برگزاری مجمع می تواند به عنوان یک عامل تعیین کننده برای حضور در مجمع باشد یا خیر. همانطور که در مقالات قبل توضیح دادیم سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در بورس به دو روش می توانند بازدهی کسب کنند که شامل سود سرمایه ای یا سود حاصل از خرید و فروش سهام در بورس و سود نقدی می باشد. با من در این مقاله همراه باشید تا همه سوالات احتمالی در خصوص مجمع عمومی عادی سالیانه سهام را پاسخ دهم.

 

سود نقدی چیست و چرا در مجامع بورسی سود نقدی تقسیم میکنند.

قبل از توضیح این موضوع که ایا قبل از مجامع سهام شرکت ها را خریداری کنیم یا خیر باید ایتدا به این سوال پاسخ دهیم که سود نقدی چیست و چرا در مجامع سود نقدی بین سرمایه گذاران تقسیم میکنند. همه شرکت ها در طول یک سال مالی که فعالیت دارند در کنار تولید و فروش محصولات خود، سود و یا زیان را شناسایی میکنند ( میزان تغییرات حاشیه سود ناخالص می تواند سوددهی شرکت را تحت تاثیر قرار دهد)  که در صورت سود ده بودن بخشی یا کل سود را بین سرمایه گذاران تقسیم میکنند. به این سودی که بین سرمایه گذارن تقسیم می شود سود نقدی می گویند. مقدار سود نقدی هم در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام که حداکثر ۴ ماه بعد از پایان سال مالی شرکت ها تشکیل می شود؛ توسط هیئت مدیره شرکت پیشنهاد و در مجمع به تصویب می رسد. طبق قانون تجارت شرکت ها موظف به پرداخت سود نقدی حداقل به میزان ۱۰ درصد می باشند و باز هم طبق قانون باید ۸ ماه بعد از مجمع سود نقدی تصویب شده را بین سهامداران توزیع کنند؛یعنی اگر سال مالی شرکتی ١٣٩٧/١٢/٢٩ باشد این شرکت موظف است حداکثر تا تیرماه مجمع خود را برگزار کند و حداکثر تا پایان اسفند سال ٩٨ سود نقدی را بین سهامداران توزیع کند.

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

سود نقدی سهام به چه کسانی تعلق میگیرد.

سود نقدی سهام برای تقسیم در مجامع شرکت ها به سرمایه گذارانی تعلق میگیرد که در هنگام برگزاری مجمع سهامدار شرکت باشند. بنابراین فرقی ندارد که شما یک روز سهام شرکت را خریداری کرده اید و یا از یک سال پیش سهام شرکت را داشته اید؛ در هر صورت سود نقدی تقسیم شده در مجمع به شما تعلق می گیرد چرا که در زمان تشکیل مجمع سهامدار شرکت بوده اید. به عنوان مثال فرض کنید که سال مالی شرکتی ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ باشد. طبق قانون این شرکت باید حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی مجمع خود را برگزار کرده و سود نقدی را بین سرمایه گذار تقسیم کند. شرکت اطلاعیه ای منتشر میکند و زمان برگزاری مجمع را ۲۵ اردیبهشت اعلام میکند. بنابراین تمامی سرمایه گذارانی که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سهامدار شرکت باشند مشمول دریافت سود نقدی می شوند.

 

دلایل خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

حال سوال این است که دلیل خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع چه چیز می تواند باشد. به طور کلی شرکت ها به دو دسته رشدی و ارزشی در بازار سرمایه تقسیم می شوند. شرکت های رشدی به شرکت هایی گفته می شود که درآمدهای آن نسبت به گذشته با نرخ بالاتری در حال افزایش می باشد و لذا انتظار سودآوری آن در آینده بالا است. این شرکت ها معمولا سودهای سالیانه خود را تقسیم نمی کنند و در پروژه های جدید سرمایه گذاری میکنند. بنابراین خرید سهام شرکت هایی که سود آنها در حال افزایش می باشد ولی تقسیمی ندارند به لحاظ سرمایه گذاری جذابیت لازم را برای سرمایه گذار ندارد. از طرفی شرکت های ارزشی به شرکت هایی گفته می شود که سودآوری آنها مناسب بوده و در نتیجه درصد تقسیم سود نقدی آنها در مجامع نیز بالا می باشد. شرکت های ارزشی برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت هم بسیار مناسب می باشد.

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

آیا در مجامع شرکت های بورسی شرکت کنیم

همیشه در بین سرمایه گذاران بورسی این سوال وجود دارد که آیا در مجامع شرکت های بورسی شرکت کنیم یا خیر. البته شرکت در مجامع بورسی به استراتژی سرمایه گذار بستگی دارد. به عنوان مثال سرمایه گذارانی که به فکر خرید و فروش های کوتاه مدتی و یا نوسان گیری هستند عموما در مجامع شرکت نمی کنند اما سرمایه گذارانی که دیدگاه میان مدت و بلند مدت در سهم دارند یعنی کوتاه مدتی معامله نمی کنند در مجامع شرکت هاد حضور پیدا کرده و سود نقدی دریافت میکنند. اما یک سری از عوامل که هر سرمایه گذاری باید آن را برای شرکت در مجامع مد نظر قرار دهد شامل موارد زیر می باشد.

۱- نسبت سود نقدی به سود هر سهم : به طور کلی هر چقدر نسبت سود نقدی تقسیمی در مجمع نسبت به سود ساخته شده آن سال بیشتر باشد در مرحله اول سهم جذابیت بالایی را دارا می باشد. به عنوان مثال فرض کنید که سود ساخته شده هر سهم برای سال ۹۷ حدود ۱۰۰ تومان باشد و در مجمع تصمیم گرفته شود که بالای ۸۰ درصد از سود محقق شده را در مجمع بین سرمایه گذاران تقسیم کنند. این یعنی شرکت سود تقسیمی مناسبی را دارا می باشد

۲- نسبت p/e پایین بعد از تقسیم سود نقدی : قبل از خواندن این بخش ابتدا مطالعه کاملی در مورد ارزش گذاری شرکت با استفاده از p/e داشته باشید. هر چقدر P/E سهم بعد از تقسیم سود در مجمع مناسب تر باشد می تواند گپ قیمیت ایجاد شده ناشی از تقسیم سود را کمتر کند. به عنوان مثال فرض کنید سود تحلیلی سهام شرکت ۱۰۰ تومان و قیمت سهم نیز ۵۰۰ تومان است و سهم با P/E=5 در بازار معامله می شود. از طرفی شرکت قرار است مجمع خود را در چند روز آینده برگزار کند و شما قرار است تصمیم بگیرید که آیا در مجمع سهامدار باشید یا سهام خود را قبل از مجمع بفروشید. با فرض تقسیم سود ۱۰۰ تومانی، قیمت تئوریک سهم بعد از برگزاری مجمع ۴۰۰ تومان می شود که با فرض سود تحلیلی برای سال آینده P/E=4 می شود و میتوان گفت که انتظار رشد قیمت سهم بعد از مجمع تا P/E=5 در بازار در میان مدت وجود دارد.

۳- مدت زمان واریز سود بعد از مجمع : طبق قانون شرکت ها موظف هستند حداکثر ۸ ماه بعد از برگزاری مجمع سود نقدی را بین سرمایه گذاران توزیع کنند که هر چه مدت زمان ذکر شده کمتر باشد سهم جذابیت بالاتری برای شرکت در مجمع دارد. فرض کنید شما مالک ۱۰۰۰۰۰ سهم از شرکتی هستید و با فرض تصویب سود ۱۰۰ تومانی در مجمع، شرکت باید ۱۰ میلیون سود به حساب شما واریز کند. بنابراین تا زمانی که این سود به حساب شما واریز نشده ؛ این پول بلوکه است. بنابراین هر چقدر زمان واریز سود نقدی کمتر باشد سهم جذابیت بیشتری برای خرید دارد. بنابراین اگر قصد خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع را دارید حتما سه نکته ذکر شده در مطلب بالا را مد نظر قرار دهید و سپس اقدام به معامله کنید چرا که قادرید معاملات بهتری داشته باشید.

خرید سهام شرکت ها قبل از مجامع

 

آیا شرایط کلی بازار را باید به هنگام شرکت در مجامع مد نظر قرار داد

از دیگر معیارهای خرید سهام شرکت ها قبل از مجمع  شرایط کلی بازار سرمایه می باشد به گونه ای که اگر بازار در هنگام برگزاری مجامع صعودی باشد انتظار افزایش قیمت سهام شرکت ها را در هنگام بازگشایی نماد داریم ولی اگر وضعیت بازار نزولی و راکد باشد باید با توجه به نسبت سود نقدی به سود هر سهم و از طرفی P/E سهم اقدام به تصمیم گیری در خصوص شرکت در مجامع کرد. پس شرط وجود نقدینگی در بورس در هنگام برگزاری مجامع میتواند به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در تصمیم گیری سرمایه گذار برای شرکت در مجمع باشد.

https://mehdiafzalian.com/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9/




0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x