خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک : چه عواملی را در خرید صندوق ها مد نظر قرار دهیم

آشنایی با بورس

خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک : چه عواملی را در خرید صندوق ها مد نظر قرار دهیم

خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک : ابزار کاهش ریسک و سود مناسب

در خصوص خرید صندوق های سرمایه گذاری مشترک گفتیم که بعد از دریافت کد معاملاتی در بورس سرمایه گذار باید رفته رفته دانش و تجربه لازم را برای خرید و فروش موفق در بازار کسب کند. در این میان برخی از افراد هستند که ریسک پذیری لازم برای ورود به بازار سرمایه را دارند اما فرصت لازم برای تحلیل در بازار برای خرید و فروش را ندارند. برای این دسته از افراد یک راهکار مطمئن و مناسب وجود دارد و آن هم صندوق های سرمایه گذاری مشترک می باشد که جز سرمایه گذاری غیر مستقیم به حساب می آید.

در این روش سرمایه گذار به روش مستقیم اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار در بورس نمیکند بلکه پولش را در اختیار صندوق سرمایه گذاری مشترک قرار می‌دهد تا متخصصان صندوق به نیابت از شخص اقدام به خرید و فروش کنند. برای این کار کافی است سرمایه گذار به یکی از شرکت های کارگزاری و یا شرکت هایی که مجوز این صندوق ها را دریافت کردند مراجعه کند و سهام صندوق را که واحد سرمایه گذاری نام دارد خریداری کند. افرادی که واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها را خریداری می‌کنند مثل سهامداران شرکت ها، به نسبت سرمایه خودشان مالک دارایی های صندوق هستند بنابراین هرچه عملکرد صندوق بهتر باشد ارزش واحدهای سرمایه گذاری بیشتر و سود بیشتری نصیب سرمایه گذاران صندوق ها می‌شود. این صندوق ها توسط افراد متخصص مدیریت می شود. بنابراین احتمال موفقیت سرمایه گذاران از طریق این صندوق ها در مقایسه با سرمایه گذاری مستقیم برای افراد غیر حرفه ای بیشتر است.

خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک

مزایای استفاده از صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست

۱- استفاده از خدمات کارشناسان

یکی از مزایای خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک استفاده از کارشناسان خبره بازار می باشد که با تحلیل و درک درست بازار، سهام شرکت های با شرایط مناسب را میخرند و با خرید این شرکت ها، ریسک صندوق ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهند. پس این مزیت برای سرمایه گذاران وجود دارد که با سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک از تخصص کارشناسان خوب بازار سهام استفاده کرده و ریسک سرمایه گذاری خود را به میزان زیادی کاهش دهند.

 

۲- تنوع بخشی به سرمایه گذاری و کاهش ریسک

کسانی که واحدهای صندوق سرمایه گذاری مشترک را خریداری می‌کنند در واقع مالک سبد متنوعی از سهام و اوراق مشارکت و سپرده های بانکی شده اند و به این ترتیب ریسک سرمایه گذاری خود را به میزان زیادی کاهش میدهند.

 

۳- قابلیت نقدشوندگی بالا

یکی از مزایای صندوق سرمایه گذاری مشترک قابلیت نقدشوندگی بالای آن می باشد. کسانی که قصد فروش واحد های سرمایه گذاری خود را دارند به راحتی می‌توانند با مراجعه به دفاتر صندوق ها، درخواست ابطال تمام و یا بخشی از واحد های سرمایه گذاری خود را داده و در مدت ۷ روز کاری پول خود را دریافت کنند. حال سوالی که برای سرمایه گذاران ایجاد می شود این است که آیا ممکن است امکان پرداخت اصل پولشان در هنگام فروش وجود نداشته باشد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بیشتر صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارای ضامن نقد شوندگی می باشد و مشکلی از بابت فروش و دریافت وجه صندوق وجود ندارد.

 

۴- صرفه جویی در مقیاس و کاهش هزینه معاملات

هر سرمایه گذاری برای خرید و فروش در بازار سرمایه باید درصدی را به عنوان کارمزد در خرید و فروش پرداخت نماید. از آنجایی که هزینه انجام معاملات در صندوق سرمایه گذاری مشترک بین همه دارندگان واحدهای صندوق تقسیم می شود، سهم هریک از سرمایه گذاران از این هزینه ها کاهش می یابد و به همین جهت سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری مشترک هزینه ای از بابت صندوق ها پرداخت نخواهند کرد.

 

۵- امکان انتخاب آسان

از دیگر مزایای خرید صندوق سرمایه گذاری مشترک امکان انتخاب راحت تر آن نسبت به خرید سهام می باشد. در حال حاضر تعداد صندوق سرمایه گذاری مشترک رو به افزایش می باشد و هر سرمایه گذاری می تواند با توجه به شرایط ریسک پذیری و ریسک گریزی خود، صندوقی را انتخاب کند. البته در خصوص معیارهای ارزیابی صندوق در قسمت های بعد توضیحاتی ارائه شده است.

 

صندوق سرمایه گذاری مشترک را چگونه انتخاب کنیم
برای بررسی صندوق سرمایه گذاری مشترک و مقایسه آنها با یکدیگر و از طرفی مشاهده قیمت روز صندوق ها وارد سایت WWW.FIPIRAN.COM شده و بر روی گزینه صندوق‌ها کلیک کرده و گزینه مقایسه صندوق‌ها را انتخاب می کنیم با سه گزینه صندوق‌های در سهام، درآمد ثابت و مختلط رو به رو می‌شویم که در ادامه در خصوص هر یک توضیحاتی داده می شود.

 

صندوق سرمایه گذاری مشترک

 

 

چگونه صندوق سرمایه گذاری مشترک را مقایسه و انتخاب کنیم

برای ارزیابی و مقایسه در خرید صندوق های سرمایه گذاری مشترک بهتر است عملکرد ۶ ماهه و یک ساله صندوق‌های سرمایه گذاری را بررسی کنید چرا که هر چقدر زمان مد نظر بیشتر باشد نشان می‌دهد که بازدهی آن صندوق سرمایه گذاری اعتبار بیشتری دارد و بیشتر می توان به آن درصد بازدهی آن اعتماد کرد. البته برخی در ارزیابی این صندوق ها، بازدهی ماهانه را در نظر میگیرند که به نظر کار اشتباهی است چرا که ممکن است یک صندوق در یک ماه خاص بازدهی بالایی داشته باشد ولی در بقیه ماه ها عملکرد خوبی نداشته باشد و همین موضوع باعث شود که سرمایه گذار دچار اشتباه شده و صندوق با بازدهی ماهانه بالاتر را انتخاب کند. به همین دلیل بهتر است برای خرید صندوق های سرمایه گذاری مشترک بازه های زمانی ۶ ماهه و ۱ ساله را بررسی کرده و سپس در خصوص خرید این صندوق ها برنامه ریزی کرد.

بهترین صندوق سرمایه گذاری مشترک کدام است

در خصوص خرید بهترین صندوق سرمایه گذاری مشترک یکی از مهم ترین عواملی که باید مورد توجه قرار داد عمر صندوق و میزان بازهی آن از ابتدای فعالیت می باشد. فرض کنیدعمر صندوق ٧٣٠ روز باشد و بازدهی صندوق از ابتدای فعالیت ١٧٠ درصد باشد؛ این نشان می دهد که این صندوق سالانه بازدهی تقریبا ٨۵ درصدی داشته است و در مقایسه با سرمایه گذاری در بانک بازدهی بسیار خوبی داشته است. از دیگر عوامل مهم در اینکه کدام صندوق سرمایه گذاری را برای خرید انتخاب کنیم؛ بازده صندوق در بازه زمانی ۶ ماهه و یک ساله می باشد. بسیاری از افراد برای خرید و انتخاب صندوق ها بازه زمانی یک ماهه را نگاه میکنند و زمانی که میبینند بازده صندوق در بازه یک ماهه بالا بوده، شروع به خرید صندوق میکنند در صورتی که این کار اشتباه می باشد. یعنی ممکن است صندوق در آن ماه خاص بازده خوبی داشته ولی در ماه های قبل تر از آن بازدهی خوبی نداشته است و این نشان میدهد که بازدهی صندوق دارای نوسان است و نمیتوان به آن اعتماد کرد. به همین دلیل بهتر است بازدهی صندوق را در بازه زمانی ۶ ماهه و یک ساله مورد بررسی قرار داد.

 




0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x